Superbus past Fibox MNX behuizingen toe — 31.12.2015


De Superbus is een innovatie op het gebied van openbaar vervoer dat de snelheid van hoge snelheidstreinen met de flexibiliteit van wegvervoer combineert. Het vervoerconcept bestaat uit een snel, op behoefte gericht systeem dat in staat is 25 mensen over middellange afstanden te vervoeren voor de prijs van een treinkaartje. Het vermogen en de efficiency van elektrische motoren geven de Superbus een cruisesnelheid van 250 km/u. Geestelijk vader van het Superbusproject is Prof.dr. Wubbo Ockels, de eerste Nederlandse astronaut en hoogleraar Aerospace Sustainable Engineering and Technology aan de TU Delft.

 

superbus

 

mnx_superbus
Afb.: Fibox behuizing MNX PC 150/35 LG

 

Ontwerpers van het Superbusteam kozen voor de Fibox MNX vanwege het lage gewicht en vooral lage hoogte van de behuizing, waardoor plaatsing in de Superbus mogelijk was. In de Fibox behuizing is een PCB ondergebracht ten behoeve van de touchscreens. Binnen de MNX range kan vrijwel altijd de juiste afmeting gevonden worden. Door middel van verschillende onderbak- en dekselhoogten kan de gewenste hoogte samengesteld worden.

Het Superbus research and developmentteam wordt naast initiator en projectleider Ockels gevormd door Chief Vehicle Design Dr. Ing. Antonia Terzi en infrastructuur en logistiekspecialist Ir. Joris Melkert. De ontwikkeling van het testmodel is gesteund door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat (€ 9 miljoen) en Openbaar Vervoersbedrijf Connexxion (€ 1 miljoen). De TU Delft investeerde anderhalf miljoen euro in het experimentele model. Verder hebben zo’n vijftig bedrijven waaronder Fibox en instellingen bijgedragen. De Superbus werd 4 april jl. op vliegbasis Valkenburg gedemonstreerd. www.superbusproject.com

Fibox is marktleider op het gebied van thermoplastische en aluminium behuizingen voor het onderbrengen van elektrische en elektronische componenten en is een van ‘s werelds grootste producenten. Voor meer informatie: www.fibox.nl

Copyright
Legal Notice